Welkom op de site van Kleuters 2Ka - 2Ka

Dag lieve bijtjes

 

Ik ben de nieuwe juf van het 2de kleuterklas, juf Saïda :-)

In de vakantie ben ik volop bezig geweest in mijn nieuwe klasje, om alles in orde te brengen.

Nu moet deze nog enkel gevuld worden met blije bijtjes.

Ik zal er al zijn, zijn jullie er klaar voor om mijn klasje mee te vullen?

Tot morgen! Zooooeeeeeeeeemmmm...

Frohe Biene Postkarte




Blog van Kleuters 2Ka - 2Ka

12/01/2018 - 2Ka - 2 Ka Thema van de week  15/01 -> 19/01: Loeloe, Winter (deel 2)

Thema van de week  15/01 -> 19/01: Loeloe, Winter (deel 2)

Hallo mama’s en papa’s,

Ankerthema: Brr, wat koud!

Pompom en Loeloe gaan buiten spelen. Pompom wil zonder jas spelen, maar dat is veel te koud. Hij haalt een deken van oma en slaat die om zich heen. Maar met een deken kun je niet fijn spelen. We bedenken allerlei manieren om het warm te krijgen door te bewegen met ons eigen lichaam.

Daarna onderzoeken we nog meer over ‘koud’. Wat gebeurt er als je ijs binnenzet? We leren het begrip smelten kennen. En hoe kan een poes zichzelf warm houden? Wat zijn de verschillen en overeenkomsten met de mensen? We bedenken ook welke materialen er zijn om je warm te houden, zoals een jas en een deken, een kruik en een kachel. Omdat Pompom het koud heeft, heeft oma een idee. We maken voor Pompom elke dag een sjaal. De kinderen mogen zelf bedenken welke sjaal ze willen maken. Ze gaan aan de slag met patronen die ze zelf hebben bedacht.

 

In de klas

·         We maken een gezellige hoek om winterspelletjes te spelen. Je kind mag een gezelschapsspel (dat het kind zelf kan spelen) van thuis mee naar school brengen. In de winter is het fijn om binnen een spelletje te doen!

·         In de ontdekhoek onderzoeken we hoe ijsblokjes snel, langzamer of heel langzaam smelten. We doen een ijsblokje in lauw en koud water, in een washandje en in een thermosfles. De kinderen blazen met een rietje op een ijsblokje en strooien er zout of suiker overheen. Ze kiezen steeds twee situaties, vergelijken die met elkaar en kijken wanneer het ijsblokje het snelste gesmolten is.

 

Samen praten

Praat samen met je kind over de winter als je naar buiten gaat. Wat valt op aan het weer? Is het koud, bewolkt, waait de wind of ligt er misschien sneeuw? Welke kleding hebben jullie aan om jezelf tegen de kou te beschermen? Hoe voelt het als je geen jas aan hebt? Probeer dit eventueel kort uit. Praat er daarna met je kind over waarom jullie winterkleding aan hebben. Laat je kind vertellen voor welk lichaamsdeel de kleding is, van welk materiaal de kleding is gemaakt en waarom dat zo is.

 

Samen doen

·         Speel een aantal spelletjes met je kind om warm te blijven. Wat kunnen jullie doen om warm te blijven? Doe het samen. Denk bijvoorbeeld aan: springen, rennen, met de armen in de lucht zwaaien, enzovoort.

·         Kijk samen naar het weerbericht. Wat wordt er verteld over het weer? Wat betekent dat voor de kleding die jullie morgen aandoen? En klopte de weersvoorspelling ook? Ga dit samen na.

·         Als het vriest, zet dan samen met je kind een bekertje water buiten. Kijk ’s morgens samen of het ijs is geworden. En zet een bakje buiten als het sneeuwt. Zet het bakje de volgende ochtend binnen en kijk samen wat er gebeurt.

 

 

  Lieve groetjes,

  Juf Jonina, juf Jozelijn en juf Saïda

 

01/01/2018 - 2Ka - 2 Ka Thema van de week  8/01 -> 12/01: Loeloe, Winter (deel 1)

Thema van de week  8/01 -> 12/01: Loeloe, Winter (deel 1)

Hallo mama’s en papa’s,

De winter is begonnen. Brr, het is koud! Hoe weten we dat het winter is? Welke kleding heb je dan aan? Wat voor weer kan het zijn in de winter en hoe weet je of je kunt schaatsen? Kunnen de vogels voor zichzelf zorgen en hoe kunnen we hen helpen? Dat alles ontdekken we in het anker ‘Winter’ van Dag Loeloe!.

 

Wat beleven we met Loeloe?

Loeloe heeft zin om met Pompom in de sneeuw te spelen. Maar dan moet er wel sneeuw liggen. Samen met Loeloe bedenken de kinderen welke winterdingen ze ook kunnen doen als er geen sneeuw ligt. Buiten heb je een winterjas nodig. Samen met Loeloe ontdekken de kinderen welke bijzondere kenmerken een winterjas heeft.

 

Wat beleven we met Zoem?

Zoem is in de tuin op zoek naar bloemen om aan te ruiken, maar het is winter en het is kaal. Er is geen bloem te zien. Daarom vliegt Zoem naar binnen. Daar hoort hij dat Loeloe samen met oma naar de kapper gaat. Zoem gaat mee. In de kapsalon is er voor Zoem van alles om te ruiken. Hij ruikt bijvoorbeeld bloemenshampoo. Maar opeens ruikt hij iets vies. Wat zou het zijn? Loes, de hond, weet wat het is … hondenpoep onder de schoen van Loeloe. Dan schrikt Zoem als hij de deurbel van de kapsalon hoort. De bel klinkt als /lll/. De kinderen doen de deurbel na en voelen wat er gebeurt met je tong als je /l/ zegt. Je voelt je tong net achter je tanden. Je tong kan daar heel lang blijven staan. We ontdekken dat de /l/ ook in Loes zit!

 

Wat doen we in de klas?

· We bedenken welke winterdingen je binnen en buiten kunt doen in de winter. 

· Loeloe wil graag schaatsen. Het weer bepaalt of je kunt gaan schaatsen, en het is elke dag anders. We praten verder over het weer en het weerbericht in de klas. Ook doen we het weer na met onze stem: de regen, het onweer en de wind.

· Loeloe heeft per ongeluk vogelvoer mee naar school genomen in plaats van haar lunch. We bedenken waarom we vogels voeren en hoe we nog meer voor hen kunnen zorgen. We ontdekken wat vogels graag eten en maken elke dag een lekker hapje voor hen.

· We bedenken allerlei spelletjes die je met je lichaam kunt doen om het warm te krijgen als je het koud hebt.

· We ontdekken wat er gebeurt als we ijs warm maken. Zo zien we wat smelten is. 

· We onderzoeken hoe een dier zich warm kan houden en hoe mensen dit doen. We kijken naar de verschillen en de overeenkomsten. 

Niet vergeten!

· Maandag 8 januari vieren we de verjaardag van Yoni.

 

  Lieve groetjes,

  Juf Jonina, juf Jozelijn en juf Saïda

22/12/2017 - 2Ka - 2 ka Goede vakantie

Ik wens iedereen een goede vakantie toe en fijne feesten!!!

 

 

08/12/2017 - 2Ka - 2Ka: Thema van de week 11/12->22/12: Kerst en Nieuwjaar

Thema van de week  11/12 -> 22/12: Kerst en Nieuwjaar

Hallo mama’s en papa’s,

 

De Sint is terug naar Spanje met de stoomboot, en daar komt de Kerstman aan op zijn slee. De komende 2 weken gaan we werken rond Kerst en Nieuwjaar.

 

Wat beleven we met Loeloe?

Loeloe is verdrietig. Ze heeft geen slingers en kerstballen om de kerstboom te versieren. En vraagt de kinderen of ze haar kunnen helpen.

 

Wat doen we in de klas?

·         We gaan slingers en kerstballen knutselen.

·         We gaan buiten opzoek naar een echte sparrenboom.

·         We ontdekken hout en experimenteren ermee.

·         We ontdekken de gevaren van een kaars.

·         Er zal een leuk verhaal vertelt worden over een sneeuwman die op zoek is naar Kerstmis.

·         We gaan onze nieuwjaarsbrief knutselen.

·         We knutselen een kerstcadeau voor een vriendje.

·         …

 

Niet vergeten!

·         Vrijdag 22/12 Kerstfeest

 

  Lieve groetjes,

  Juf Jonina, juf Jozelijn en juf Saïda

01/12/2017 - 2Ka - 2Ka Thema van de week 04/12 t.e.m 08/12: Sinterklaas

Dag Lieve mama's en papa's,

 

De pieten hebben te veel werk en onze klaspop Loeloe is gaan helpen. Ze heeft haar schoentje alvast achter gelaten. Zodat we die kunnen klaarzetten voor Sinterklaas en de pieten. Hopelijk zal ons Loeloe snel terug komen. Nog 5 dagen tellen ....

 

Lieve groetjes,

Juf Jonina, juf Jozelijn en juf Saïda