Welkom op de site van Kleuters 2Ka - 2Ka

Dag lieve bijtjes

 

Ik ben de nieuwe juf van het 2de kleuterklas, juf Saïda :-)

In de vakantie ben ik volop bezig geweest in mijn nieuwe klasje, om alles in orde te brengen.

Nu moet deze nog enkel gevuld worden met blije bijtjes.

Ik zal er al zijn, zijn jullie er klaar voor om mijn klasje mee te vullen?

Tot morgen! Zooooeeeeeeeeemmmm...

Frohe Biene Postkarte




Blog van Kleuters 2Ka - 2Ka

17/11/2017 - 2Ka - Thema van de week  20/11 -> 24/11: Loeloe, Gezondheid (afronding)

Thema van de week  20/11 -> 24/11: Loeloe, Gezondheid (afronding)

Hallo mama’s en papa’s,

·         Deze week ronden wij het thema gezondheid af. We herhalen, maar leren ook nog enkele nieuwe dingen. Jullie kleuter zal jullie er meer over vertellen.

 

Meebrengen: schoendeksel

 

Niet vergeten!

·         Dinsdag 21 november gaan we kennis maken met een theatervoorstelling. Nellie en Cezar (schatten op zolder) Bolwerk Vilvoorde (cultuurcentrum).

 

 

  Lieve groetjes,

  Juf Jonina, juf Jozelijn en juf Saïda

11/11/2017 - 2Ka - 2Ka: Thema van de week 13/11 -> 17/11: Loeloe, Gezondheid (deel 2)

Thema van de week  13/11 -> 17/11: Loeloe, Gezondheid (deel 2)

Hallo mama’s en papa’s,

Au!

Au! Loeloe is gevallen! De kinderen leren hoe ze Loeloe en elkaar kunnen troosten met behulp van de klassenregel: Heb je pijntjes of verdriet? Kom, ik troost je. Huil maar niet. Loeloe moet naar het ziekenhuis en wordt onderzocht. Ze moet een foto laten maken van haar arm, een röntgenfoto. Daarna verzorgen we Loeloe. De kinderen leren hoe ze zelf een patiënt kunnen onderzoeken in het ziekenhuis in de klas. Gelukkig maken we elkaar weer beter.

 

Wat doen we in de klas?

·         We maken een ziekenhuis in de klas en een apotheek. Kom je samen met je kind kijken? Misschien heb jij je wel gestoten! Of heb je een recept nodig? We maken het in de apotheek.

·         We praten verder over ziek zijn, vallen en stoten. We leren hoe een doktersonderzoek gaat en wat een ambulance is. Je ziet ons vast met een verbandje of een pleister lopen. Gelukkig is het niet echt.

 

 

Hoe kun je thuis aansluiten bij het thema?

 

Samen praten

·         Lees samen met je kind boeken over bijvoorbeeld een bezoek aan de dokter of het ziekenhuis. Praat er daarna samen over.

·         Kijk samen eens op een website van een ziekenhuis. Vaak staan hier filmpjes, foto’s en interessante weetjes op. Praat samen over het ziekenhuis. Welk ziekenhuis is bij jullie in de buurt? Zijn jullie er al eens geweest?

 

Samen doen

·         Bekijk samen het medicijnkastje of de EHBO-doos. Wat zit er allemaal in en waarvoor is het? Laat aan je kind zien hoe je een verbandje aanbrengt en laat je kind dit ook eens bij jou proberen. Plak ook bij elkaar een pleister op. Laat zien dat je pijn hebt en dat het weer overgaat als je kind je heeft verzorgd.

·         De knuffel van je kind is ziek! Maak samen een rustig plekje vrij waar de knuffel kan liggen. Maak bijvoorbeeld een bed van kussens. Je kind is de dokter van de knuffel. Vraag aan de knuffel wat er aan de hand is en bespreek met de dokter wat er nodig is om de knuffel beter te maken. Leg bijvoorbeeld flesjes, lepels, lege doosjes, verband, pleisters en een notitieblokje bij het bed van de knuffel. Er komen vast meer zieken die door de dokter geholpen moeten worden!

 

 

Lieve groetjes,

Juf Jonina, juf Jozelijn en juf Saïda

 

 

27/10/2017 - 2Ka - 2Ka Thema van de week  6/11 -> 10/11: Loeloe, Gezondheid (deel 1)

Thema van de week  6/11 -> 10/11: Loeloe, Gezondheid (deel 1)

Hallo mama’s en papa’s,

De komende periode werken we in de klas met het anker ‘Gezondheid’ van Dag Loeloe!. In dit anker leren we over gezond zijn en gezond blijven. We willen later groot en sterk worden, maar hoe doen we dat?

 

 Wat beleven we met Loeloe?

Loeloe is een beetje misselijk. Zij heeft iets gedaan waarvan ze dacht dat ze er groot en sterk van zou worden. Maar oei, dat is niet zo! Hoe wordt ze beter en blijft ze gezond en fit? En hoe wordt ze dan groot en sterk? De kinderen gaan Loeloe helpen. Met Loeloe en haar oma praten we over een goed ontbijt, jezelf goed verzorgen en weer beter worden.

 

 Wat doen we in de klas?

·         We lezen het ankerverhaal ‘Tom Andersom’ (geschreven door Sunna Borghuis, met illustraties van Johan Klungel). Tom doet van alles andersom. Dat kunnen wij ook! We oefenen dit in de turnzaal.

·         We praten over ons ontbijt en vertellen wat we graag eten. Na het ontbijt moeten we onze tanden poetsen. Hoe doen we dat? We bekijken en oefenen dit. We helpen ook Loeloe haar tanden te poetsen.

·         We gaan een fruitmandje knutselen.

·         Enz.

 

Niet vergeten!

·         Maandag 6 november gaan we in de voormiddag Rollenbollen in de sporthal van Zaventem: Gelieve jouw kapoen sportief aan te kleden.

·         Maandag 6 november gaan we in de namiddag de verjaardag vieren van Seppe en Dorina.

·         Woensdag 8 november vieren we de verjaardag van Yeliz.

 

  Lieve groetjes,

  Juf Jonina, juf Jozelijn en juf Saïda

20/10/2017 - 2Ka - 2Ka Theme van de week 23/10 -> 27/10: Slakken

Beste mama’s en papa’s,

Volgende week leren we meer over slakken.

We gaan samen op slakkentocht in de school. We gaan ook slakken leren tekenen en zelfs boetseren uit klei, en gaan ook zelf slakkensporen maken en nog zo veel andere leuke dingen.

Niet vergeten!
- Op donderdag 26/10 is het oudercontact.

-Vrijdag 27/10 vieren we de verjaardag van Malaïka.

Afbeeldingsresultaat voor slakken kleurplaat

Groetjes,

 

Juf Jonina, Juf Jozelijn en Juf Saïda

14/10/2017 - 2Ka - 2Ka: thema van de week 16-10-> 20-10 Dag Loeloe, anker herfst deel 2

Thema van de week 16-10-> 20-10 Dag Loeloe, anker herfst deel 2

 

Dag mama’s en papa’s,

 

Brrr … het wordt koud. De wind waait en de blaadjes vallen van de bomen. De herfst is begonnen!

In de klas werken we met het anker ‘Herfst’ van Dag Loeloe!. We leren over de herfst, het  vallen van de bladeren, kastanjes en eikels. We praten over het bijzondere weer in de herfst: de wind. We maken zelf wind, met een haardroger en een ventilator, maar ook met een bladblazer! We ontdekken wat er dan gebeurt.

 

Wat beleven we met Loeloe?

Loeloe vindt het maar een rommeltje buiten met alle bladeren. Ook heeft ze het koud en vindt ze er niets aan om naar buiten te gaan. We laten Loeloe zien dat je in de herfst buiten heel veel leuke dingen kunt doen. Ook onderzoeken we hoe de herfst heel nuttig kan zijn, bijvoorbeeld voor de dieren. We laten dit aan Loeloe zien.

 

Deze week  ontdekken we wat  de wind doet?

We onderzoeken wat de wind doet. We maken zelf wind met ons eigen lichaam en met voorwerpen zoals een haardroger, een ventilator en zelfs met een bladblazer! We kijken wat er gebeurt als we ver weg staan en als we heel dichtbij staan. We onderzoeken wanneer de wind het sterkst is en welke voorwerpen gemakkelijk of juist moeilijk of niet weg te blazen zijn. Ook gaan we met een zelfgemaakte vlieger in de wind spelen. Woei, wat een plezier kun je hebben met de wind!

 

Wat doen we in de klas?

·          We praten over de herfst, wat we ervan vinden en wat we buiten allemaal kunnen doen. De herfst is eigenlijk heel erg leuk met alle bladeren buiten!

·          Loeloe heeft het koud! Je kind mag warme kleding voor haar meebrengen. Loeloe heeft kledingmaat 50.

·          Van de bladeren maken we een mooie herfstslinger.

·          We onderzoeken manieren waarop we zelf wind kunnen maken en wat er gebeurt als je wind maakt. We ontdekken dat we zelf ook bladeren kunnen wegblazen en wat er gebeurt als je heel dichtbij staat of heel ver weg van een voorwerp.

·          We maken zelf een vlieger van een plastic zak. Woei, wat gaan die hard over de speelplaats! Wat een plezier kun je maken als het waait!

·          We onderzoeken ook hoe de herfst heel nuttig kan zijn, bijvoorbeeld voor de dieren.

 

Tips voor thuis:

 

Samen praten

·          Hoe kun je wind maken? Bedenk samen met je kind allerlei manieren. Welke voorwerpen hebben jullie in huis die wind maken? Ga ze samen bekijken! Heeft je kind een voorwerp gevonden dat we in de klas nog niet gezien hebben? Het mag mee naar de klas!

 

Samen doen

·          Pak allebei een rietje en eenzelfde voorwerp dat jullie vooruit kunnen blazen. Bijvoorbeeld een bolletje aluminiumfolie, een balletje of iets anders. Trek een startstreep en een eindstreep. Leg het voorwerp bij de startstreep. Wie heeft als eerste het voorwerp over de eindstreep geblazen? Die is de winnaar!

·          Maak samen een herfstwandeling. Neem bijvoorbeeld een verrekijker en een vergrootglas mee. Met een spiegeltje kun je onder een paddenstoel kijken. Met een touw kun je de omtrek van een boom meten. Er zijn dunne en dikke bomen! Er is veel moois te vinden; eikels, kastanjes, bladeren, dennenappels en hazelnoten. Geef je kind een zak mee en laat hem of haar herfstschatten verzamelen. Wanneer je thuis bent, probeer je samen met je kind welke voorwerpen gemakkelijk met een haardroger weg te blazen zijn en welke minder makkelijk. Hoe komt dat? De gevonden schatten mogen ook meegenomen worden naar school.

·          Maak samen een vlieger. Je kunt een echte vlieger maken, maar ook een plastic tas aan een touw of repen van crêpepapier aan een stok zorgen voor een mooi vliegend geheel in de wind.

Probeer samen de vlieger uit. Maak een foto van je kind als hij of zij met de vlieger in de wind speelt.